Thursday, August 4, 2011

Siapakah yang harus disalahkan






ALLH tidak mengubah nsaib kita jika kita tidak mengubahnya sendiri..
atasa sebab itu kepada gadis2 diluar sana usahlah terpedaya dengan janji manis apatah lagi madah2 berhelah mana2 lelaki yang ingin mereka jad
ikan suami perkahwinan ibarat mendirikan masjid ,atas sebab itu ia bukan saja harus dibina atas dasr kasih sayang dan cinta yang suci serta ikhlas tetapi juga harus memahami tangungjawab masing2 suami isteri..kalu ketika bercinta atau bertunang pun sudah buat perangai,adalah lebih baik kita fikirkan untuk menolak sahaja pasangan tersebut jangan terpengaruh dengan cinta buta,dengan keadaan fizikal @luaran semata2 sedangkan sifat2 dalaman amat mengecewakan..kerana akhinya yang menangung penderitaan adalah kita sendiri.. .
Memang benar wanita adalah insan yang lemah tetapi islam mengajar kita untuk menjadi manusia yang kuat dan berupaya melayari bahtera kehidupan ,janganlah apabila sesuatu sudah berlaku maka dengan mudah kaum lelaki dipersalahkan ,pokok pangkalnya adalah diri sendiri..,kalau seseorang wanita itu bijak sudah tentu tidak akan terperngkap oleh permainan lidah lelaki.. .dalam segala hal kita perlu meminta petunjuk dari ALLAH termasuklah dalam soal memilih jodoh..kalau ada keraguan di permulaan hubungan kita dengan seseorang maka mintalah petunjuk -Nya apakah ia perlu diteruskan atau pun tidak..

Biarlah kecewa ketika dalam percintaan daripada menderita dalam perkahwinan..tetapi ada juga gadis2 yang degil walaupun mengetahui pasangan baik sikit daripada jembaang masih hendak juga meneruskan hubungan..ini adalah jodoh yang kita cipta sendiri ,jodoh dibuat buat..apabila berkahwin mereka yang terpaksa berendam air mata
..
oleh itu kepada semua gadis dan wanita kenalilah kehidupan dengan sebaik baiknya ,jangan terpengaruh dengan cinta dan terpedaya dengan nafsu .. .
sesungguhnya ia jalan terbaik untuk mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat adalah dengan meminta petunjuk dan pertolongan daripada ALLAH dalam apa jua yang kita lakukan.

No comments: