Tuesday, January 11, 2011

KeTiKa SaHaBaT MeNyEpI


Dahulu..
aku ditepi pantai
melihat ombak memukul pepasir
merubah pantai..
hari itu..
aku ditepi sungai
melihat air memercik
ditebing landai..
kelmarin..
aku ditepi tasik
melihat cantik
permukaan air disinari cahaya terik..
semalam..
aku ditepi kolam
melihat tenang biasan cahaya bulan
menghiasi malam..
Tapi hari ini..
ditepi laut tiada ombak memukul pantai
ditepi sungai tiada percikan
air di tebing landai
ditepi tasik cuaca mendung hujan rintik
ditengah kolam
suasana kelam tampak berbalam
hari ini
..entah kenapa suasana yang kulalui
tidak seperti hari hari yang ku lewati
sebelum ini..
dahulu..
aku sering ditemani
hari itu aku acap kali disapa
kelmarin aku adalah pilihan diajak bicara
semalam aku senantiasa menjadi taruhan untuk dimesra
tapi hari ini aku dibiarkan sendiri..
ditemani ilusi
dilambai sepi
disapa mimpi
adakah ini hukuman
atas perbuatan yang setimpal ganjaran..?
andai sering aku
menitiskan cuka diruang mata
menabur garam pada sekecil luka..
jeratkan kaki dengan bom jangka
meracuni fikiran dengan racun berbisa
menghiris hati dengan serpihan kaca
maka..
seluas alam ciptaan Yang ESA..
ku persembahkan kemaafan..
agar segenap kesalahan tidak disimpan
dan segera dimaafkan
moga mendapat keampunan..
walau apa jua jawapanya
aku Rheda..!

cetusan rasa
ketika sahabat menyepi

IzARiA
2doubleMind

No comments: